RKatafrakta RKatafrakta
1155
BLOG

Drogi Europy - BIAŁORUŚ

RKatafrakta RKatafrakta Rozmaitości Obserwuj notkę 2

 

Kontynuacja cyklu Drogi Europy http://rkatafrakta.salon24.pl/505479,nowy-cykl-na-moim-blogu-drogi-europy-porownujemy Dziś o Białorusi. I tak:

 

BIAŁORUŚ

 

1. Ogólny poziom rozwinięcia krajowej infrastruktury drogowej (0-15 pkt)

2 punkty

Jedną z najlepszych dróg na Białorusi jest magistrala M1 ciągnąca się od granicy z Polską (Brześć) po granicę z Rosją (Orsza). Poza tym, z dobrych dróg mamy do czynienia z trasą z Mińska do Mohylewa, a także wieloma drogami w obwodzie mińskim wraz z samą obwodnicą mińska zwaną MKAD (Мінская кальцавая аўтамабільная дарога). Ponadto kolejne drogi remontowane są do statndardów dróg szybkiego ruchu, jak około 30-kilometrowe odcinki w okolicach Homla i Grodna. Pozostałe magistralne nie można nazwać ekspresowymi, choć są w dobrym stanie, jednak ich minusem są przede wszystkim poziome skrzyżowania i ich potencjalna kolizyjność, a także brak rozdzieleń przeciwległych pasów ruchu. Między miastami drogi są na ogół zadbane, choć występują np. braki poboczy. Słaba infrastruktura wokół-drogowa, mało stacji benzynowych, moteli, punktów gastronomicznych itp. oraz słabszej jakości drogi lokalne.


2. Ogólny poziom bezpieczeństwa na drogach (0-15 pkt)

1 punkt

W ostatnich latach ginęło na drogach pomiędzy 1200-1500 osób rocznie co jest bardzo dużo, zważywszy, że Białoruś ma niecałe 10 milionów mieszkańców i nieco mniejszą od średniej europejskiej ilość samochodów. Częstymi ofiarami wypadków są piesi, czy to z winy kierowców, czy z własnej winy (nagminne przechodzenie przez ulice w miejscach niedozwolonych).

 

3. Kultura jazdy kierowców (0-10 pkt)

2 punkty

Podobna do tej w Polsce, czyli słaba kultura jazdy. Niewątpliwie pozytywnie na kulturę jazdy mają wpływ w miarę surowe wyroki za spowodowanie poważnego wypadku drogowego. Z drugiej strony służby porządkowe skupiają się głównie na łapaniu tych co przekraczają dozwoloną prędkość, często ignorując inne wykroczenia drogowe.


4. Komfort jazdy (0-10 pkt)

3 punkty  

Podobne jak w Polsce rzadkie zagęszczenie dróg szybkiego ruchu, jednakże ogólnie na magistralach i innych głównych drogach o wiele mniej dziur niż na polskich drogach krajowych. Dla kogoś minusem może być widocznie mniejsza ilość stacji paliwowych.


5. Średni czas przejazdu (0-10 pkt)

Oczywiście biorąc pod uwagę tylko i wyłącznie jazdę zgodnie z przepisami

4 punkty

Dobry czas przejazdu tranzytowego Polska-Rosja via Białoruś, a co za tym idzie dobre połączenie między takimi miastami jak Mińsk, Brześć, Orsza, a pośrednio też Witebsk. Poza tym dobry czas przejazdu Mińsk-Mohylew oraz do głównego lotniska międzynarodowego (w obwodzie mińskim). Jednak do pozostałych miejscowości czas przejazdu zdecydowanie mógłby być lepszy.


6. Opłaty za przejazd autostradami i drogami ekspresowymi oraz innymi drogami ze szczególnym uwzględnieniem mieszkańców danego kraju (0-10 pkt)

10 punktów

Obcokrajowcy płacą za przejazd M1 nieznaczne kwoty, obywatele Białorusi nie płacą nic


7. Koszty paliwa (0-10 pkt)

Jako wyjściowe 5 pkt / Każde 1 zł powyżej 2.5 zł daje - 1pkt / Każde 10 litrów powyżej połowy baryłki (79.5 L) +1 pkt, natomiast każde 10 litrów poniżej połowy baryłki (79.5 L) - 1 pkt kupione za 10% przeciętnej pensji netto

2 punkty

Mimo ostatnich podwyżek nadal niska cena paliwa, jednocześnie bardzo mała siła nabywcza, która jednak  wzrasta.  

P.S. Na Białorusi można kupić też nieco tańszą benzynę z mniejszą liczbą oktanową.


8. Poziom rozwinięcia miejskiej infrastruktury drogowej (0-10 pkt)

5 punktów

Większość dużych i średnich miast posiada obwodnice. Brak korków, wyjątkiem jest Mińsk, gdzie nawet MAKD potrafi być zakorkowany. Drogi miejskie przeważnie zadbane. Do minusów można zaliczyć brak ścieżek rowerowych i buspasów.


9. Ułatwienia przejazdu i innowacyjność infrastruktury drogowej (0-10 pkt)

3 punkty

W wielu miejscach widać trwające prace i faktyczną poprawę zwłaszcza jeśli chodzi o skrzyżowania bezkolizyjne, a ogólny stan infrastruktury drogowej stale się polepsza, choć mógłby szybciej i w większej ilości miejsc, np. w centralnej części Polesia, czy w obwodzie witebskim brak widocznych jakichś większych zmian pod względem rozwoju dróg.


 

Razem: 32 punkty / max100

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Obecny ranking:

* Białoruś 32/100

* Polska 18/100

* Ukraina 4/100

RKatafrakta
O mnie RKatafrakta

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości