RKatafrakta RKatafrakta
484
BLOG

Jak latać bezpiecznie?

RKatafrakta RKatafrakta Podróże Obserwuj temat Obserwuj notkę 11

 

Zbliża się już mój bodajże 14-ty lot w życiu samolotem pasażerskim. Tyle w ostatnich 2 latach latam liniami lotniczymi, że już niemal straciłem rachubę. Jak latać bezpiecznie?

 

Nie od dziś wiadomo, że w samochodzie osobowym (przy ruchu prawostronnym) najbezpieczniejszym miejscem jest tylne siedzenie pasażera po prawej stronie (a na drugim miejscu środkowe tylne - oczywiście w przypadkach gdy ma się zapięte pasy). A jak jest z samolotami? Wydawałoby się, że jak samolot spada jak kamień w wodę ze znacznej wysokości, to żadne miejsce nie jest bezpiecznie. To prawda. Ale co w przypadkach, gdy samolot awaryjnie ląduje, albo ląduje w sposób nie do końca właściwy, poniekąd tyczy się to też niewłaściwego startu - a więc mamy do czynienia z sytuacją, gdy samolot ma twarde lądowanie, albo wprost przywali w ziemię, ale nie na tyle, żeby cały samolot całkowicie się rozleciał?

Wtedy z kolei okazuje się, że większe szanse przeżycia są w środku samoloty (o kilka procent), a nawet jeszcze nieco większe (o kolejne 2-3%) na tyłach. Dlaczego? Ponieważ na wysokości skrzydeł są mniejsze przeciążenia ogólne i mniejsze wibracje (w razie niespodziewanej sytuacji łatwiej tam zachować świadomość i nie zemdleć). Natomiast na tyłach mimo, że mogą występować  większe wibracje, to przeciążenia ogólne mogą być jeszcze nieco mniejsze. Tak więc, raczej nigdy mnie nie zobaczycie w klasie biznes, tradycyjnie usytuowanej na przodzie. Co jeszcze jest ważne przy doborze miejsca? Warto wybrać miejsce przy oknie lub w największych samolotach środkowy rząd, dzięki czemu jest większa szansa nie oberwania po głowie przedmiotami  wylatującymi ze skrytek bagażowych. Czy to wszystko? Nie. Należy pamiętać także o zapinaniu pasów - bezwzględnie w trakcie startu i lądowania, a najlepiej przez cały okres podróży. Nie należy także chodzić po pokładzie, wiadomo, jedynie do  WC (ja staram się opróżnić przed wylotem, zwłaszcza jeśli ma trwać ponad godzinę).

Jak jeszcze lecieć bezpiecznie? Wybierz odpowiednią linię. Możesz porównać, która linia lotnicza oszczędza na posiadaniu zapasowego paliwa,czy związki zawodowe pilotów danych linii często protestują w kwestiach bezpieczeństwa lotu itp. A co najważniejsze:

- do ilu katastrof doszło w przeszłości podczas lotów danymi liniami

- czy linie lotnicze i ich samoloty spełniają europejskie / japońskie normy lotnicze

- jaki jest wiek floty danych linii i jakim konkretnie typem samolotu będzie się leciało
 

Tak naprawdę nie jest wyłącznie odpowiedzią na to jak latać bezpiecznie. Przy zastosowaniu powyższych metod ma się zapewnie jedynie o kilka procent większą szansę wyjścia cało lub prawie cało z pokładu samolotu (lub tego co z niego zostanie). Jednak przy zastosowaniu powyższych metod jest to jednak też o kilka procent większa szansa na wejście na pokład samolotu, który nie ulegnie wypadkowi. Jak również pewnie szansa, że jeśli miałeś/aś obawy przed lotami pasażerskimi, to po przeczytaniu tego te obawy będą trochę mniejsze.

RKatafrakta
O mnie RKatafrakta

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości